Jak wykorzystać sztuczną inteligencję do wspierania działań sprzedażowych?

Jak wykorzystać sztuczną inteligencję do wspierania działań sprzedażowych?

Sztuczna inteligencja z przytupem wkroczyła w nasze codzienne życie. Już od jakiegoś czasu otaczają nas samojezdne samochody, narzędzia, które dzięki AI rekomendują nam konkretne usługi (patrz: Netflix). Może nawet w swoim systemie posiadasz funkcję, która służy do prognozowania sprzedaży (patrz: Sugar Predict). Największą rewolucję jednak wywołał ChatGPT.

Wciąż pojawiają się jednak pytania:

  • Jak skutecznie wykorzystywać sztuczną inteligencję w operacjach biznesowych?
  • Jak włączyć takie technologie do codziennych działań przedstawicieli handlowych?
  • Czy istnieją jakieś wymierne korzyści zastosowania AI przez działy sprzedaży?

Co prawda AI nie poprowadzi sprzedaży za Ciebie, ale może ją bardzo ułatwić. W tym artykule dowiesz się jak.

Jak predykcyjne AI sprawdza się w sprzedaży?

W sprzedaży sztuczna inteligencja wykorzystuje dane historyczne, a nawet źródła zewnętrzne, aby prognozować i umożliwiać firmom podejmowanie lepszych decyzji. Stosując algorytmy predykcyjne, zespoły sprzedażowe mogą zautomatyzować znaczną część procesu CRM, pozwalając przedstawicielom skupić się na pielęgnowaniu i zamykaniu transakcji.

sztuczna intelignecja

5 sposobów na wykorzystanie sztucznej inteligencji w sprzedaży

AI zaczęła być włączana do wielu systemów biznesowych, ponieważ zauważono potencjał wykorzystania jej w sprzedaży.

Priorytetyzacja

Predykcyjna sztuczna inteligencja analizuje dane CRM i czynniki takie jak wielkość firmy, branża, stanowisko itp. Generuje możliwe wyniki na podstawie historycznych informacji.

Predictive lead scoring polega na oznaczaniu prawdopodobieństwa konwersji na podstawie czynników wewnętrznych i zewnętrznych. Pozwala też przedstawicielom handlowym koncentrować wysiłki na tematach, które mają największą szansę na sukces.

sztuczna inteligencja

Poprawa wskaźnika retencji

Narzędzia ze zintegrowaną predykcyjną AI są również świetne w monitorowaniu aktywności klientów i sugerowaniu kolejnych kroków, które sprzedawcy mogą podjąć w celu poprawy wskaźnika retencji.

Analitykę predykcyjną można wykorzystać do oceny satysfakcji klientów i wykrywania nastrojów, pomagając szybko zidentyfikować, którzy klienci mogliby zrezygnować ze współpracy z firmą. Umożliwia to przedstawicielom handlowym podjęcie działań zapobiegawczych.

Wykrywanie kluczowych czynników wpływających na zakup

Predykcyjna sztuczna inteligencja może również pomóc przedstawicielom handlowym w dokładnym określeniu, które relacje i rozmowy mogą wpłynąć na decyzję o kupnie. Co więcej, AI może również przewidzieć liczbę interakcji, które są niezbędne do zamknięcia transakcji na podstawie posiadanych już danych sprzedażowych.

sztuczna inteligencja

Tworzenie i ulepszanie działań marketingowych,

Analityka predykcyjna może być wykorzystywana do wykrywania możliwości konwersji, jeszcze na etapie obsługiwanym przez marketing. Dzięki jej możliwościom możesz zidentyfikować potencjalnych klientów o wysokim potencjale na podstawie wcześniejszych udanych interakcji i natychmiast ich do działu sprzedaży.

Analiza zainteresowania potencjalnych klientów pozwala na tworzenie dynamicznych, wielofazowych, wysoce ukierunkowanych kampanii, które kierują ich do lejka sprzedażowego. Możesz na przykład wysyłać bardziej spersonalizowane wiadomości e-mail, które zwiększają zaangażowanie i ostateczną konwersję dzięki sprzedaży i marketingowi AI.

Projektowanie i wprowadzanie na rynek nowych produktów lub usług

Prawidłowo wykorzystana sztuczna inteligencja może pomóc firmom w podejmowaniu lepszych decyzji, w tym takich dotyczących wprowadzenia produktów lub usług na rynek.

Zastosowanie AI pozwala zdecydować, jak dostosować branding, segmentację odbiorców, decyzje produkcyjne i strategie logistyczne.

Korzyści predykcyjnego AI w sprzedaży

Zespoły sprzedażowe mogą czerpać korzyści ze sztucznej inteligencji na kilka sposobów:

  • Obniżenie liczby błędów ludzkich w procesie sprzedaży
  • Lepsze zrozumienie danych
  • Dokładne przewidywanie wzorców sprzedaży i prawdopodobieństwo zamknięcia transakcji
  • Dokładne generowanie leadów i scoring
  • Zwiększenie wartości sprzedaży per klient
  • Zwiększenie dokładności prognozowania sprzedaży
  • Dostosowywanie treści i kampanii marketingowych zorientowanych na klienta
  • Umożliwienie zajęcia się konkretnymi celami biznesowymi

Korzyści dla klientów

Większość z nas żyje w zawrotnym tempie, dlatego też oczekujemy szybkich rezultatów w interakcjach biznesowych. To właśnie tutaj predykcyjne AI może pomóc w zapewnieniu odpowiedniego poziomu obsługi, którego oczekują odbiorcy. Dzięki analityce przeprowadzonej przez sztuczną inteligencję zespoły sprzedaży i wsparcia mogą przewidywać posunięcia swoich klientów. Opierają się na ich potrzebach i krokach, które mogą działać najlepiej w różnych sytuacjach.

AI pozwala szybciej obsługiwać potencjalnych klientów. Sztuczna inteligencja może monitorować nastroje, proaktywnie identyfikując problemy, zanim dojdzie do ich eskalacji.

Ogólnie rzecz biorąc, AI daje więcej czasu na skupienie się na relacjach międzyludzkich.

sztuczna inteligencja

Przyszłość sprzedaży opartej na sztucznej inteligencji

AI wielokrotnie udowodnia, że może ułatwiać procesy, w których ludzie są podatni na popełnianie błędów. Bez względu na wielkość organizacji i branżę, oprogramowanie do predykcji sprzedaży pomoże Ci pracować mądrzej, przekształcać dane w cenne spostrzeżenia, koncentrować się na kluczowych klientach oraz zwiększać szybkość osiągania wartości – a wszystko to, aby wejść na nowy poziom wydajności biznesowej.

Jeśli zainteresował Cię ten temat i chcesz się dowiedzieć więcej, skontaktuj się z nami!