Czy AI pomoże mi w sprzedaży?

Czy AI pomoże mi w sprzedaży?

W latach 2012-2019 odsetek sprzedawców, którzy realizowali swoje cele, spadł z 63% do 57%. Oznacza to, że nastawienie na sprzedaż i presja czasu to dwie rzeczy, które definiują współczesną sprzedaż. Niestety, zadania administracyjne i spotkania coraz częściej pochłaniają czas przedstawicieli handlowych, spychając aktywne pozyskiwanie klientów na dalszy plan. Powoduje to znaczne koszty dla firm i negatywnie wpływa na ogólne przychody.

Badania wskazują na AI

Rozwój ChatGPT sprawił, że generatywna sztuczna inteligencja znalazła się dziś w centrum uwagi.

To nowoczesne narzędzie może już samodzielnie „uczyć się” nowych rzeczy na podstawie wskazanych jej wzorców danych. Przetwarza ogromne ilości danych w celu tworzenia oryginalnych treści, w tym dźwięku, obrazów, tekstu, filmów i kodu.

Przy okazji, bardzo szybko się rozwija. Forrester przewiduje, że wartość platform opartych na AI do 2025 roku wzrośnie nawet do 37 miliardów dolarów!

Dlaczego te statystyki powinny Cię zainteresować?

Oczekuje się, że wykorzystanie sztucznej inteligencji w sprzedaży, wzrośnie nawet do 91% w 2023 roku. Dzięki takiemu wsparciu zespoły handlowe mogą poprawić wydajność, ułatwić lepsze planowanie i przewidywanie sprzedaży oraz zwiększyć satysfakcję z pracy.

Skutecznie wykorzystywane AI pozwala robić więcej w krótszym czasie.

Wniosek: ci, którzy nie integrują sztucznej inteligencji ze sowimi operacjami biznesowymi, będą musieli się zmierzyć z opóźnieniami w wykorzystaniu nowoczesnej technologii.

AI

Koszt przepracowanego zespołu sprzedaży

Zespoły sprzedażowe bardzo często są przepracowane, co uniemożliwia im identyfikację lukratywnych możliwości.

Jak jeszcze wpływa to na handlowców i wyniki finansowe?

  • Spadek sprzedaży. Zespoły, które mierzą się z dużą ilością pracy, prawdopodobnie przegapiają okazje sprzedażowe, ponieważ nie mają czasu, aby skupić się na budowaniu świadomości, ustalaniu priorytetów właściwych potencjalnych klientów i zapewnianiu spersonalizowanego Customer Experience wymaganego do zamknięcia sprzedaży.
  • Zwiększone wypalenie i rotacja. Sprzedawcy, którzy są przepracowani lub mają nierealistyczne targety, są podatni na wypalenie zawodowe, co zwiększa prawdopodobieństwo ich odejścia z firmy. Problem ten jest dodatkowo potęgowany przez nowe pokolenie pracowników, którzy oczekują większej równowagi między życiem zawodowym a prywatnym i żądają wsparcia technologicznego niezbędnego do skutecznego działania. Kosztuje to firmy dużo czasu i zasobów zainwestowanych we wdrażanie nowych pracowników, co może również negatywnie wpływać na wydajność i motywację.
  • Brak umiejętności zarządzania czasem. Gdy zespoły sprzedażowe są przeciążone, wpływa to na zarządzanie czasem, ponieważ mają trudności z dotrzymywaniem terminów i szybkim postępem działań. Może to skutkować niewykorzystanymi szansami i kosztownymi opóźnieniami.

Jak generatywna AI wspiera sprzedaż?

Generatywna sztuczna inteligencja ma potencjał do wspierania zespołów na każdym etapie sprzedaży – od poszukiwania klientów po zamknięcie transakcji.

Sprzedaż zaczyna się od zrozumienia: kim jest idealny klient? Jakie są jego bolączki? Jakie problemy rozwiązuje Twoja oferta? Udzielenie odpowiedzi na te pytania wymaga jednak przebrnięcia przez ogromną ilość informacji. Ludzie po prostu nie są w stanie zagłębić się w szczegóły każdego potencjalnego klienta lub szansy.

W tym miejscu pojawia się sztuczna inteligencja, działająca jako osobisty asystent każdego sprzedawcy. Może ona analizować nieskończoną ilości informacji z różnych źródeł, na przykład interakcji w mediach społecznościowych, aktywności na stronie internetowej i baz danych klientów. Spostrzeżenia i analizy predykcyjne generowane przez sztuczną inteligencję mogą pomóc w określeniu, które kanały sprzedaży będą najbardziej lukratywne, zwiększając potencjał przychodów.

AI

AI można również przeszkolić w zakresie analizy danych dotyczących zachowania klientów w celu zidentyfikowania wzorców określających zainteresowanie produktem lub usługą. Pomoże to w przetwarzaniu informacji o potrzebach potencjalnego klienta, branży, budżetach, harmonogramach, zachowaniu, danych demograficznych itp. Rozwiązuje to też problem 54% leadów sprzedażowych generowanych przez zespoły marketingowe, które przez sprzedawców uważane są za słabo skwalifikowane. Zespoły handlowców mogą następnie skupić się na tych potencjalnych klientach, którzy mają największe szanse na konwersję, zapewniając, że czas i zasoby są wykorzystywane tak efektywnie, jak to tylko możliwe.

Obsługa klienta po stronie sprzedaży nigdy nie była bardziej kluczowa dla wyników. Oczekiwania dotyczące cyfryzacji i personalizacji zmuszają większość firm do dostosowania strategii obsługi klienta (CX) i zmiany priorytetów. W rzeczywistości 32% klientów na całym świecie przestałoby robić interesy z firmą, którą lubili po jednym złym doświadczeniu. Liczba ta wzrasta do nieco poniżej 50% po wielu złych doświadczeniach.

4 sposoby wykorzystania sztucznej inteligencji do poprawy jakości sprzedaży

1.     Twórz spersonalizowane doświadczenia

AI może pomóc w zapewnieniu personalizacji potrzebnej do podniesienia poziomu obsługi klienta i pielęgnowania potencjalnych relacji. Obejmuje to tworzenie spersonalizowanych i oryginalnych treści, które będą szybko rezonować z każdym klientem lub segmentem, takich jak e-maile, opisy produktów, materiały marketingowe itp. Wzorce i preferencje kupujących są uwzględniane we wszystkich wiadomościach. Takie ukierunkowane podejście zwiększa zaangażowanie i współczynniki konwersji. Transkrypcje rozmów mogą być analizowane w celu zidentyfikowania możliwości, o których zespół sprzedaży mógł nie pomyśleć lub nie mieć czasu na ich rozważenie.

2.     Rozwiązywanie problemów klientów

Jeśli chodzi o rozwiązywanie obaw klientów, sztuczna inteligencja może pomóc w znalezieniu najlepszego sposobu na ich rozwiązanie i zasugerować odpowiednie case study, referencje lub inne informacje pomocnicze do pokazania klientów.

AI

3.     Optymalizacja konkurencyjnych cech

Optymalizacja cen to kolejny obszar, który historycznie był trudny do osiągnięcia przez zespoły sprzedażowe. Wiele z nich działa wyłącznie instynktownie, całkowicie bez wsparcia integracji. Ale dzięki sztucznej inteligencji może się to zmienić.

AI może odgrywać kluczową rolę w zapewnianiu, że ceny są zaprojektowane tak, aby zwiększać sprzedaż i przychody. Sztuczna inteligencja może przeprowadzić analizę danych w celu zidentyfikowania wzorców klientów, które wpływają na cenę produktu lub usługi. Przeanalizować konkurencję pod kątem udziału innych firm w rynku, strategię cenową i pozycjonowanie produktów, aby zwiększyć konkurencyjność.

Analityka predykcyjna może być wykorzystywana do prognozowania wpływu różnych strategii. Analizę informacji z różnych źródeł można wykorzystać do dostosowywania cen w czasie rzeczywistym.

4.     Wydłużenie cyklu życia klienta

Sztuczna inteligencja może pomóc zespołom sprzedażowym zoptymalizować ich procesy w celu zwiększenia produktywności – identyfikując nieefektywności i wąskie gardła oraz sugerując sposoby ich rozwiązania – a następnie sprzedaży i przychodów.

Poza początkową sprzedażą, AI może pomóc w bieżących relacjach z klientami. Obejmuje to ocenę danych klientów w celu określenia, kiedy i jak komunikować się z istniejącymi klientami oraz do których klientów zwrócić się w sprawie sprzedaży dodatkowej. Jest to ważne, ponieważ zwykle łatwiej jest robić transakcje z istniejącymi klientami niż pozyskiwać nowych.

AI

Znaczenie wdrażania nowoczesnych technologii

Konkurencyjność i długoterminowa rentowność są zagrożone w zespołach, które nieznaczną wdrażać zaawansowanych technologii, takich jak AI, do swoich codziennych operacji. Bez tego zwiększa się obciążenie pracą, komunikaty mogą być niespójne w różnych kanałach i kampaniach, zdolność do personalizacji jest drastycznie zmniejszona, możliwości są tracone. Skutkuje to spadkiem sprzedaży i większymi trudnościami z utrzymaniem pracowników.

Pracownicy coraz częściej oczekują wsparcia ze strony najnowszych technologii. Organizacje, które ich nie używają, często mają trudności z zatrzymaniem pracowników.

Technologie takie jak sztuczna inteligencja mają potencjał nie tylko do osiągania lepszych wyników poprzez poprawę zaangażowania i interakcji z klientami. Mogą również poprawić jakość życia pracowników, co zwiększa ich satysfakcję z pracy i motywację. Dzięki temu są bardziej skłonni do związania się z organizacją na dłuższą metę.

Dzięki wsparciu sztucznej inteligencji przedstawiciele handlowi mają również więcej czasu na skupienie się na zadaniach o wyższej wartości i wymagających kreatywności. Odzyskują czas, a procesy są usprawniane i przeprojektowywane w celu optymalizacji wyników.

Jeśli zainteresował Cię temat, skontaktuj się z nami! Odpowiemy na Twoje pytania!