ERP a CRM, jakie są różnice i jak można je zintegrować?

ERP a CRM, jakie są różnice i jak można je zintegrować?

Do 2026 roku rynek systemów ERP będzie wart ponad 78 miliardów dolarów, a w 2028 roku rynek oprogramowania CRM osiągnie wartość 96 miliardów dolarów. Nikt sobie już nie wyobraża pracy bez systemów tych klas.

ERP, czyli oprogramowanie do planowania zasobów przedsiębiorstwa i CRM, czyli system do zarządzania relacjami z klientem automatyzują procesy biznesowe i zwiększa zwrot z inwestycji (ROI). System ERP pomaga w codziennym zarządzaniu operacjami, które mają wpływ na całą firmę, Usprawnia lub automatyzuje podstawowe procesy. CRM zbiera dane dotyczące klienta, pomagając w sprzedaży i obsłudze.

Czym jest ERP?

ERP to system planowania zasobów przedsiębiorstwa. Jest to zintegrowane oprogramowanie używane do zarządzania i automatyzacji wielu funkcji biznesowych związanych z technologią, usługami i zasobami ludzkimi. Główne zadania ERP obejmują integrację różnych procesów biznesowych, co pozwala na efektywne zarządzanie zasobami przedsiębiorstwa i lepsze podejmowanie decyzji.

ERP znajduje zastosowanie w wielu obszarach firmy:

  • księgowość
  • rachunkowość
  • kontrola kosztów
  • zarządzanie łańcuchem dostaw
  • logistyka i transport
  • monitorowanie procesu produkcyjnego
  • zarządzanie stanem magazynowym

Czym jest CRM?

CRM to zarządzanie relacjami z klientami. Jest to strategia biznesowa i zestaw narzędzi technologicznych, które pomagają firmom zarządzać interakcjami z obecnymi i potencjalnymi klientami, poprawiając zadowolenie klientów, zwiększając sprzedaż i usprawniając procesy biznesowe.

CRM znajduje zastosowanie w wielu obszarach firmy:

  • zarządzanie sprzedażą
  • pozyskiwanie leadów
  • automatyzacja sprzedaży
  • segmentacja klientów
  • analiza rynku i trendów
  • obsługa klienta
  • personalizacja komunikacji

Różnice między systemami

Może się wydawać, że między tymi systemami nie ma większej różnicy. Mogą się one „zajmować” tym samym. Jednak tak nie jest.

ERP umożliwia zarządzanie podstawowymi danymi. Menadżerowie mogą zautomatyzować i nadzorować codzienną działalność obejmującą księgowość, zarządzanie projektami, procedury łańcucha dostaw czy zarządzanie rynkiem.

CRM natomiast służy do poprawy relacji organizacji z klientami. Aplikacja usprawnia działania sprzedaży i pozwala na lepsze dobranie treści do klienta i jego potrzeb.

Główna różnica między tymi narzędziami jest taka, że ERP pomaga usprawnić działanie procesów, a CR działanie klientami.

erp a crm

Integracja SugarCRM z ERP

System CRM umożliwia integrację z ERP. Jeśli używasz tego typu systemów w swojej organizacji, możesz uruchomić wymianę informacji między nimi. To proste rozwiązanie dla przedsiębiorstw, które chcą poszerzyć swoje możliwości i zintegrować zarządzanie firmą w jednym systemie.

Integracja CRM z ERP umożliwia szybki transfer danych o kontrahentach, rozliczeniach i produktach. Dzięki temu wdrożenie i uruchomienie systemu będzie zdecydowanie szybsze, ponieważ będzie ono zasilane informacjami pobieranymi z oprogramowania handlowego.

Integracja z systemem ERP pozwala ponadto automatyczne aktualizowanie danych o produktach i usługach oraz ich cenach i stanach magazynowych. Zmiany wprowadzone w systemie ERP zostaną automatycznie przeniesione do CRM.

Oczywiście, nie można by mówić o „wymianie informacji”, gdyby integracja ograniczała się wyłącznie do pobierania danych z systemu ERP. Informacje przepływają również w drugą stronę. Z systemu CRM do ERP przesyłane są zamówienia. Tak jak w przypadku pozostałych danych, dzieje się to w sposób automatyczny, dlatego w dużym stopniu przyczynia się to do oszczędności czasu sprzedawcy.

erp a crm

Podsumowanie

Zarówno systemy ERP, jak i CRM pełnią kluczowe role w nowoczesnych przedsiębiorstwach, ale służą różnym celom. ERP skupia się na wewnętrznych procesach operacyjnych, automatyzując i integrując różne funkcje biznesowe. Pozwala to na efektywne zarządzanie zasobami firmy. Z kolei CRM koncentruje się na zarządzaniu relacjami z klientami, usprawniając sprzedaż, obsługę klienta i marketing.

Jeśli zainteresował Cię ten temat, skontaktuj się z nami!