W ciągu ostatnich pięciu lat, systemy zarządzania relacjami z klientami (CRM) przeszły znaczącą ewolucję. Gdy myślimy o CRM, sprzedaż i zarządzanie kontaktami mogą być pierwszymi aspektami, które przychodzą nam na myśl. Jednak to, co kiedyś było wyłącznie domeną zespołu sprzedażowego, wyrosło poza ten obszar i stało się integralną częścią codziennej pracy także zespołów marketingu i obsługi klienta.
Możliwość śledzenia indywidualnych interakcji z klientami i analizowania tych danych przynosi przełomowe zmiany, zwłaszcza w erze, w której klienci oczekują spersonalizowanych doświadczeń. Tego rodzaju podejście oparte na analizie danych w relacjach biznesowych jest jednak stosunkowo nowe.
W ostatnim czasie ewolucja systemów CRM postąpiła o wiele dalej. Obecnie funkcje rozwiązań Sales Force Automation są znacznie bardziej rozbudowane niż jeszcze kilka lat temu. Podczas gdy zarządzanie kontaktami nadal stanowi podstawową funkcję, systemy CRM oferują teraz o wiele więcej opcji dla pozostałych zespołów w organizacji.
Ewolucja CRM w ciągu ostatnich 5 lat
1. Włączenie obszarów marketingu i obsługi klienta do platformy CRM
Wiele organizacji niestety działa w warunkach, gdzie brakuje narzędzia, które stawia współpracę na pierwszym miejscu. Każdy wykonuje swoje zadania, mając jedynie ograniczony wgląd w plany i działania innych departamentów. W szczególności w dzisiejszym świecie, w którym coraz więcej firm pracuje zdalnie, ten problem staje się jeszcze bardziej dotkliwy.
CRM powinno być postrzegane jako narzędzie współpracy, do którego cały biznes wnosi swój wkład i z którego czerpie korzyści. Obecnie, jednym z głównych celów posiadania operacyjnego systemu CRM jest pomoc zespołom sprzedaży, marketingu i Customer Service w lepszym zarządzaniu interakcjami z klientami w ramach strategii sprzedażowej i utrzymania relacji z nimi. Dzięki dostępowi wszystkich działów do jednego źródła informacji mogą one dostosować swoje procesy, efektywnie współpracować, co przekłada się na zwiększoną sprzedaż.
2. Nadanie priorytetu doświadczeniu klienta
Według ostatniego raportu SugarCRM, 73% klientów zgadza się, że Customer Experience pomaga w podejmowaniu decyzji o zakupie, a 86% twierdzi, że zapłaci więcej, jeśli oznacza to lepsze doświadczenie.
Wraz z większym naciskiem na dostarczenie wyjątkowego Customer Experience, personalizacja i dostosowane interakcje stały się kluczowe dla firm w budowaniu silniejszych relacji.
Aby nadążyć za rosnącymi wymaganiami konsumentów, marketing i sprzedaż zwracają się ku inteligentnym narzędziom CRM. Platformy te mogą gromadzić i przechowywać ogromne ilości informacji, w tym wcześniejsze rozmowy, interakcje, historię zakupów, preferencje, pytania, wątpliwości itp. Marki korzystające z CRM mogą wykorzystywać zdobyte informacje do tworzenia spersonalizowanego CX.
W świecie, w którym firmy zapewniają najlepsze w swojej klasie doświadczenia klientów, mają o 80% większe szanse na utrzymanie konsumentów.
Posiadanie jednego uniwersalnego podejścia do relacji z klientami nie może być ograniczające. Dla dobra swoich klientów firmy potrzebują platformy CRM, która umożliwi im efektywną komunikację oraz szybkie rozwiązywanie problemów w odpowiednim czasie.
3. Wzrost znaczenia sztucznej inteligencji i automatyzacji
Narzędzia CRM oparte na sztucznej inteligencji zyskały na popularności, oferując takie funkcje, jak analiza predykcyjna, ocena potencjalnych klientów i chatboty. Dzięki temu marketerzy mogą oceniać i kwalifikować potencjalnych klientów bez problemu.
Platformy CRM, które wykorzystują sztuczną inteligencję i automatyzację, pomagają zespołom usprawnić procesy i przepływy pracy. Powtarzające się zadanie, takie jak wprowadzanie danych, pozyskiwanie potencjalnych klientów i działania następcze, można teraz zautomatyzować. Pracownicy zyskują czas, aby skupić się na bardziej istotnych aktywnościach. Funkcje optymalizacji oparte na sztucznej inteligencji zapewniają płynniejsze operacje i zwiększoną wydajność.
Ważne jest, aby organizacje pamiętały, że sztuczna inteligencja i automatyzacja nie polegają na braku interakcji ze sprzedażą, ale raczej na zapewnieniu na nią więcej czasu. Gdy zespoły automatyzują ręczne lub powtarzalne zadania, pozwala im to z większą łatwością utrzymać się na szczycie lejka, szybko kontynuować pracę z każdym potencjalnym klientem, zapamiętywać każdą interakcję z klientem i spędzać mniej czasu na organizację i konfigurację swoich harmonogramów.
4. Ulepszona analiza danych
Ewolucja CRM sprawiła, że narzędzia te stały się bardziej zaawansowane pod względem zbierania, przechowywania i oceny danych. Badając je, przedsiębiorstwa mogą lepiej zrozumieć swoich klientów i wykryć możliwości rozwoju i usprawnienia. Firmy, które korzystają z zaawansowanej analizy, są w stanie uzyskać wgląd w zachowania, preferencje i trendy klientów, umożliwiając im podejmowanie świadomych decyzji i dostosowanie interakcji. Platformy CRM przeszły długą drogę. Mogą teraz analizować duże ilości danych klientów, identyfikować wzorce i generować przydatne informacje. Ulepszona analityka pomaga firmom przewidywać zachowania klientów, optymalizować kampanie marketingowe i podejmować decyzje oparte na danych – coś, czego dotąd nie były w stanie zrobić przed pozyskaniem systemu CRM.
5. Integracja z innymi systemami
Twoje oprogramowanie powinno integrować się ze sobą – żyjemy w połączonym świecie, a łączenie technologii jest „wręcz” wymogiem, a nie luksusem lub miłym dodatkiem. Często inwestujemy w technologię ze względu na jej możliwości integracyjne, aby zmaksymalizować jej wewnętrzny wkład i rolę. Z tego powodu integracja jest kluczową funkcją każdego zakupionego oprogramowania.
Platformy CRM przekształciły się w kompleksowe ekosystemy, oferujące szereg integracji. Pozwala to dostosowywać i rozszerzać funkcjonalność CRM na podstawie unikalnych potrzeby. Jeśli posiadasz platformę, której priorytetem jest łatwość integracji, możesz spodziewać się korzyści płynących z usprawnionych procesów, zwiększonej dokładności danych i lepszej widoczności wszystkich interakcji z klientami.
Podsumowanie
W ciągu ostatnich pięciu lat CRM stał się bardziej skoncentrowany na kliencie i zaawansowany technologicznie. Integracja sztucznej inteligencji, automatyzacji i analityki zmieniła sposób, w jaki firmy zarządzają relacjami z klientami, umożliwiając im dostarczenie spersonalizowanych doświadczeń i budowanie lojalności.
W rzeczywistości zgodnie z niedawnym raportem SugarCRM, 74% specjalistów ds. sprzedaży zgadza się, że skonsolidowany widok informacji o klientach w całej organizacji ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia optymalnej obsługi. W miarę skalowania i rozwoju sieci analiz klientów organizacje muszą upewnić się, że ich infrastruktura operacyjna pozostaje silna, aby dane mogły przepływać między aplikacjami, zespołami i ludźmi. Umieszczając CRM w centrum strategii sprzedaży, staje się to znacznie prostsze.
Jeśli zainteresował Cię temat, skontaktuj się z nami bezpośrednio!