Jak sztuczna inteligencja wpływa na obsługę klienta? Statystyki na 2024 rok

Jak sztuczna inteligencja wpływa na obsługę klienta? Statystyki na 2024 rok

Sztuczna inteligencja jest wszędzie. Nie jest już miłym dodatkiem do CX, ale ma kluczowe znaczenie dla spełnienia oczekiwań klientów w zakresie szybkiego i spersonalizowanego wsparcia.

Sztuczna inteligencja wzmacnia ludzki aspekt obsługi klienta, zachwycając klientów spersonalizowaną obsługą 24/7, pomagając agentom w rozwiązywaniu zgłoszeń i umożliwiając administratorom usprawnienie pracy. Rezultatem jest bardziej wydajne i satysfakcjonujące doświadczenie dla wszystkich zaangażowanych.

Poznaj wpływ AI na obsługę klienta dzięki wnikliwym statystykom, ujawniającym znaczące korzyści, jakie sztuczna inteligencja przynosi zarówno firmom, klientom, agentom, jak i administratorom.

Odpowiednie narzędzie AI zapewni dobrą obsługę klienta

Może to brzmieć sprzecznie, ale sztuczna inteligencja może tworzyć odpowiednie, wręcz ludzkie, relacje z klientami.

Bezosobowe, zrobotyzowane i frustrujące doświadczenia oparte na AI nie są już akceptowalne, a marki są odpowiedzialne za wybór odpowiednich narzędzi i ich skuteczne wdrożenie. Prawidłowo wykorzystywana sztuczna inteligencja tworzy doświadczenia usługowe, które są spersonalizowane, proaktywne i łatwiejsze dla osoby po drugiej stronie.

Dzięki odpowiedniemu AI interakcje te mogą prowadzić do wyższej jakości usług dla wszystkich zaangażowanych osób – klientów, agentów, administratorów, menedżerów, a nawet zarządu.

Weźmy na przykład agentów AI. W przeciwieństwie do botów z przeszłości, te zaawansowane są stworzone z myślą o kontaktach międzyludzkich, zaprojektowane tak, aby rozumieć niuanse CX i w pełni rozwiązywać złożone problemy.

  • Prawie połowa klientów uważa, że agenci AI mogą być empatyczni w rozwiązywaniu problemów.
  • 70% liderów CX uważa, że chatboty stają się wykwalifikowanymi na tyle, aby tworzyć spersonalizowane Customer Journey.
  • Ponad dwie trzecie organizacji CX uważa, że generatywna sztuczna inteligencja pomoże im zapewnić ciepłą i przyjazną obsługę klienta – nawet jeśli mają miliony klientów.
  • 72% liderów CX oczekuje, że agenci AI będą kolejnym atutem dla ich marki, odzwierciedlając ich ideały.
sztuczna inteligencja

Najlepsze doświadczenia klientów są tworzone poprzez połączenie sztucznej inteligencji i ludzkiego doświadczenia

Inteligentne narzędzia wzmacniają zespoły serwisowe, dostarczając w czasie rzeczywistym sugestie dotyczące rozwiązywania problemów klientów. Automatyzując rutynowe zadania, AI pozwala agentom skupić się na bardziej znaczącej pracy, przekształcając ich role w menedżerów, redaktorów i nadzorców AI.

Narzędzia AI CX zostały zaprojektowane w celu zwiększenia wiedzy specjalistycznej, umożliwiając zespołom wsparcia wydajniejszą pracę, poprawę umiejętności obsługi klienta i spędzanie mniej czasu na powtarzalnych zadaniach.

Ta współpraca między AI i agentami prowadzi do lepszej obsługi i bardziej satysfakcjonującej pracy dla Twojego zespołu.

  • 83% pracowników twierdzi, że zdolność sztucznej inteligencji do podejmowania decyzji jest głównym czynnikiem decydującym o jej wdrożeniu.
  • 80% pracowników twierdzi, że sztuczna inteligencja już pomaga poprawić jakość ich pracy.
  • 70% liderów CX uważa, że generatywna sztuczna inteligencja sprawia, że każda cyfrowa interakcja z klientem jest bardziej wydajna.
  • 75% liderów CX postrzega AI jako wspomaganie dla ludzi, a nie ich zastępstwo.

Wdrażanie sztucznej inteligencji ma gwałtownie wzrosnąć

Liderzy CX szybko wdrażają AI ze względu na jej zdolność do automatyzacji usług, pomocy agentom i optymalizacji przepływów pracy. AI zwiększa wydajność i poprawia jakość obsługi klienta we wszystkich kanałach usług, od cyfrowych po głosowe.

Wraz z rozwojem technologii AI, jej obecność w obsłudze klienta będzie tylko rosła. Oto kilka statystyk, które podkreślają jej rosnący wpływ.

  • 59% konsumentów uważa, że generatywna sztuczna inteligencja zmieni sposób ich interakcji z firmami w ciągu najbliższych dwóch lat.
  • 75% konsumentów, którzy już korzystali z generatywnej sztucznej inteligencji, że zmieni ona ich doświadczenia związane z obsługą klienta w najbliższej przyszłości.
  • 43% klientów jest podekscytowanych korzystaniem z generatywnej AI.
  • 56% liderów CX już szuka nowych dostawców Gen AI dla swoich narzędzi CX.
  • Oczekuje się, że roczna stopa wzrostu rynku zarządzania doświadczeniem klienta wzrośnie o 15,8% w latach 2024-2030.

Agenci AI zastępują starsze chatboty, oferując bardziej zaawansowane możliwości

Klienci przyzwyczaili się do interakcji z botami, ale ich oczekiwania są wyższe i wymagają teraz najwyższej jakości obsługi klienta opartej na sztucznej inteligencji.

Oto agenci AI, następna generacja botów opartych na sztucznej inteligencji, zdolnych do samodzielnego rozwiązywania nawet najbardziej złożonych problemów klientów. W przeciwieństwie do starszych chatbotów agencji AI są ekspertami w obsłudze konsumentów, przeszkolonymi w oparciu o wiodące w branży modele AI i miliardy rzeczywistych interakcji z klientami, aby automatycznie wykrywać potrzeby klientów i reagować tak, jak zrobiłby to człowiek. Ponadto nieustannie doskonalą się z każdą obsługiwaną interakcją.

  • 51% konsumentów twierdzi, że woli interakcję z botami niż z ludźmi, gdy chcą natychmiastowej obsługi.
  • 58% liderów CX uważa, że ich chatboty staną się bardziej zaawansowane w 2024 roku.
  • 56% klientów uważa, że boty będą w stanie prowadzić naturalne rozmowy do 2026 roku.
  • 68% konsumentów uważa, że chatboty powinny mieć taki sam poziom wiedzy i jakości jak wysoko wykwalifikowani agenci.
  • 64% liderów CX deklaruje zwiększenie inwestycji w rozwój chatbotów w ciągu najbliższego roku.
  • 67% konsumentów rozszerza zakres swoich zapytań, zadając AI bardziej zróżnicowane pytania niż wcześniej.
  • 67% liderów CX uważa, że boty mogą budować silniejszą więź emocjonalną z klientami.
  • 48% klientów twierdzi, że trudniej jest odróżnić sztuczną inteligencję od ludzi.

Przejrzystość AI i bezpieczeństwo danych to reguła, nie wyjątek

Liderzy CX muszą priorytetowo traktować przejrzystość i bezpieczeństwo danych przy wdrożeniu rozwiązań AI, aby budować zaufanie klientów.

Etyczne wykorzystanie sztucznej inteligencji, szczególnie w odniesieniu do uprzedzeń i dyskryminacji, jest głównym zmartwieniem klientów. Właśnie dlatego przejrzystość AI ma kluczowe znaczenie – obejmuje ujawnianie, w jaki sposób firmy szkolą swoje narzędzia, gdzie zbierają dane oraz w jaki sposób analizują i wykorzystują te informacje.

  • 63% konsumentów obawia się potencjalnej stronniczości i dyskryminacji w algorytmach AI i podejmowaniu decyzji.
  • 74% liderów CX zgadza się, że przejrzystość AI jest najważniejsza, ponieważ klienci i organy regulacyjne domagają się wglądu w zautomatyzowane podejmowanie decyzji.
  • Prawie 3 na 4 dyrektorów generalnych jest zaniepokojonych poziomem przejrzystości na rynku sztucznej inteligencji.
  • 77% liderów CX uważa się za odpowiedzialnych za zapewnienie bezpieczeństwa danych klientów.
  • 83% liderów CX twierdzi, że ochrona danych i cyberbezpieczeństwo są najważniejszymi priorytetami w strategii obsługi klienta.
sztuczna inteligencja

Wykorzystanie AI w różnych przedsiębiorstwach

Podczas gdy konkretne zastosowania różnią się w zależności od branży, globalne statystyki wskazują na rosnące wykorzystanie sztucznej inteligencji w większości sektorów. Warto się przyjrzeć, w jaki sposób wykorzystywane są narzędzia AI do usprawnienia operacji obsługi klienta czy zwiększania wydajności.

Bankowość i finanse

  • W globalnym sektorze bankowym i finansowym sztuczna inteligencja może zwiększyć produktywność o 3% do 5% i zmniejszyć wydatki o 300 miliardów dolarów.
  • Bankowość, finanse i ubezpieczenia są drugimi co do wielkości użytkownikami uczenia maszynowego wśród branż z 18% udziałem w rynku.
  • 46% instytucji finansowych korzystających ze sztucznej inteligencji odnotowało poprawę obsługi klienta.

Produkcja i usługi publiczne

  • Przewiduje się, że globalny rynek sztucznej inteligencji w produkcji wzrośnie z 5,5 mld USD w 2024 roku do 156,1 mld USD w 2023 roku, co oznacza wzrost na poziomie 45%.
  • 74% firm energetycznych i użyteczności publicznej planuje zintegrować AI ze swoimi procesami.
  • Trzy czwarte firm zajmujących się zaawansowaną produkcją wymienia sztuczną inteligencję i podobne technologie jako swój główny priorytet w zakresie inżynierii, badań i rozwoju.

Usługi hotelarskie i transport

  • 58% gości w branży hotelarskiej uważa, że AI poprawia ich wrażenia z rezerwacji i pobytu.
  • Co najmniej 61% konsumentów skorzystałoby z konwersacyjnej sztucznej inteligencji, aby pomóc w planowaniu podróży.
  • 84% osób podróżujących w celach rekreacyjnych, które korzystały z Gen AI do pomocy w planowaniu podróży, zgłasza zadowolenie lub bardzo duże zadowolenie z tego doświadczenia.

Handel detaliczny i e-commerce

  • Szacuje się, że wielkość rynku AI w handlu detalicznym i e-commerce wzrośnie z 9,4 mld USD w 2024 roku do 85,1 mld USD w 2023 roku, co oznacza wzrost na poziomie 31,8%.
  • 56% liderów branży handlu detalicznego i e-commerce stwierdziło, że najważniejszym sposobem, w jaki AI przekształci organizacje, jest zwiększenie wydajności.

Służba zdrowia

  • Prawie 50% ankietowanych pracowników służby zdrowia planuje wkrótce zacząć korzystać z technologii AI do uporządkowania danych, planowania wizyt i przeprowadzania badań.
  • 8 na 10 Amerykanów popiera pomysł, że sztuczna inteligencja może uczynić opiekę zdrowotną bardziej dostępną i przystępną cenowo.

Podsumowanie

Te statystyki dotyczące sztucznej inteligencji w obsłudze klienta pokazują moc AI w zapewnianiu szybkiej i spersonalizowanej obsługi klienta. Prawidłowo wdrożona sztuczna inteligencja usprawnia obsługę konsumentów, agentów, administratorów i wszystkich innych zaangażowanych osób.

AI może optymalizować przepływy pracy, pomagać agentom w rozwiązywaniu zgłoszeń klientów i zapewniać spersonalizowane wsparcie 24/7, ostatecznie poprawiając ogólne wrażenia klientów.

Jeśli zainteresował Cię ten temat, skontaktuj się z nami. Chętnie odpowiemy na Twoje pytania.