Trendy w marketingu: Czy marketerzy potrafią dobrze wykorzystać sztuczną inteligencję?

Trendy w marketingu: Czy marketerzy potrafią dobrze wykorzystać sztuczną inteligencję?

Marketerzy uznają wdrożenie AI za najważniejszy priorytet, którym muszą się zająć, ale także za największy problem, którym muszą się zająć.

Dla niektórych słowa „nowa era” oznaczają wielkie pomysły i świeże innowacje. Dla innych oznacza to pytania bez odpowiedzi, niezbadane terytorium i nierozwiązane wyzwania. Bez względu na to, w którym obozie się znajdujesz, wszyscy staramy się budować lepsze relacje, które popychają biznes do przodu.

1.     Wdrożenie sztucznej inteligencji to główny trend 2024 roku

Istnieje różnica między wdrożeniem AI a udanym wdrożeniem AI. 34% marketerów jest w pełni zadowolonych ze swoich wysiłków na rzecz czerpania korzyści ze sztucznej inteligencji. Jeszcze mniej jest w pełni usatysfakcjonowanych próbami ujednolicenia danych klientów w celu poprawy ich doświadczeń. Te dwa elementy idą ze sobą w parze.

W przeciwieństwie do innych trendów i technologii sztuczna inteligencja nie jest samodzielnym narzędziem. Może ona wpływać na niemal każdy aspekt strategii marketingowej.

Chcesz zbudować lepszą personalizację? Predykcyjna sztuczna inteligencja może prognozować zachowania i trendy klientów, umożliwiając firmom przewidywanie potrzeb i odpowiednio dostosowywanie strategii. Zastanawiasz się, jak szybko tworzyć angażujące treści? Generatywne AI daje możliwość tworzenia różnych treści na dużą skalę w oparciu o analizę danych.

71% marketerów planuje wykorzystać zarówno predykcyjną, jak i generatywną sztuczną inteligencję w ciągu najbliższych 18 miesięcy.

Zespoły marketingowe koncentrują się na tym, aby AI odniosła sukces dzięki odpowiednim danym, ale obawiają się o ich integralność, ochronę i zaufanie klientów w miarę wzrostu popularności.

Jednak nie tylko dane są problematyczne w połączeniu z AI. Co czwarty kierownik zespołu obawia się, że generatywne AI zastąpi ludzkich pracowników. Jednak uwolnienie pełnego potencjału wymaga strategicznego połączenia ludzkiej wiedzy i najnowocześniejszej technologii.

trendy w marketingu

Co wykorzystanie AI oznacza dla marketingu?

Predykcja, segmentacja i generowanie treści to dopiero początek. Nie pozwól jednak, by AI Cię przytłoczył.

Zacznij od małych kroków i skup się na rozwiązaniu konkretnego problemu, który jest zgodny z celami i możliwościami Twojej organizacji. Stopniowo zwiększaj skalę w miarę zdobywania doświadczenia i spostrzeżeń z początkowych wdrożeń. W eksperymentowaniu tkwi siła.

2.     Odpowiednie dane umożliwiają nawiązanie prawdziwego kontaktu z klientem

Ponad dwie trzecie (68%) klientów stwierdziło, że postępy w dziedzinie sztucznej inteligencji sprawiają, że firmy muszą być bardziej godne zaufania. A 98% marketerów twierdzi, że odpowiedniej wagi informacje są podstawą. Zespoły marketingowe, które priorytetowo traktują dane, mogą mieć przewagę w erze AI. Informacje wolne od błędów, uprzedzeń lub manipulacji są zgodne z ustalonymi standardami i najlepszymi praktykami w zakresie ich gromadzenia, przechowywania i wykorzystywania.

Dostęp do tych danych buduje lepsze relacje zewnętrzne i wewnętrzne. W wymiarze zewnętrznym pozwala budować lepsze relacje z klientami oraz fundamenty oparte na zaufaniu i spełnionych oczekiwaniach.

Kiedy masz odpowiedni zestaw danych, wiesz, że podejmujesz decyzje w oparciu o dokładne, aktualne informacje. Pozwala to personalizować wiadomości i stawiać klienta na pierwszym miejscu w decyzjach marketingowych, wiedząc, że masz pełny obraz jego podróży i preferencji. Personalizacja jest nie tylko gorącym trendem, jest również wymaganiem.

Marketerzy wykorzystują średnio dziewięć różnych sposobów gromadzenia danych: transakcji, aplikacji mobilnych, rejestracji na stornie internetowej, tworzenie konta i programy lojalnościowe. Wyzwaniem jest wykorzystanie tych danych w praktyce.

Co lepsze dane oznaczają dla marketerów

Informacje są podstawą do tworzenia użytecznych profili klientów, analiz i podejmowania decyzji. Scentralizowane platformy zarządzania danymi, które je agregują i harmonizują z różnych źródeł w czasie rzeczywistym, są o wiele bardziej krytyczne, gdy zespoły marketingowe poruszają się według nowych trendów.

3.     Wszyscy stawiają na personalizację

Personalizacja to aktualnie jeden z najważniejszych aspektów w marketingu. Podejście oparte na cyklu życia produktu ewoluuje, ponieważ ponad połowa pracowników marketingu  (57%) dąży do dostarczania spersonalizowanych treści klientowi.

W rzeczywistości marketerzy są bardziej skłonni do personalizowania treści dla obecnych klientów, w tym treści związanych ze wsparciem i utrzymaniem. Ale nie zapominają też o swoich potencjalnych konsumentach. Skuteczna personalizacja, choć dla wielu jest jeszcze w toku, wymaga dużego zaangażowania.

Załóżmy, że klient niedawno przeglądał Twoją witrynę. Na podstawie tego otrzymuje on później wiadomość e-mail promującą nowy produkt, a następnie reklamę w mediach społecznościowych prezentującą ten sam produkt. Nagle stworzyłeś połączone i spersonalizowane doświadczenie za pomocą wielu kanałów.

Wyzwaniem związanym z wdrożeniem personalizacji wielokanałowej jest nie tylko możliwość uzyskania dostępu do wiarygodnych danych we wszystkich tych kanałach, ale także konsekwentne korzystanie z nich przez klientów.

Istnieje wyraźna różnica między tym, jak dostosowują się zespoły marketingowe osiągające najwyższe i najniższe wyniki. Marketerzy osiągający słabe wyniki w pełni personalizują tylko trzy kanały, w porównaniu z pięcioma kanałami w przypadku osób osiągających umiarkowane wyniki i sześcioma kanałami w przypadku osób osiągających wysokie wyniki.

trendy w marketingu

Co lepsza personalizacja oznacza dla marketerów

Gdy zespoły marketingowe personalizują w większej liczbie kanałów, dostosowują swoje wiadomości i interakcje do tego, czego chcą klienci.

Tworzy to bardziej spójne doświadczenie dla klientów, wzmacniając relacje z marką i zwiększając prawdopodobieństwo ich dalszego zaangażowania i konwersji.

Sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe może pomóc zautomatyzować analizę danych i segmentację. Pozwala to uzyskać przydatne informacje i zapewnić klientom bardziej dostosowane do ich potrzeb doświadczenie, bez względu na to, gdzie wchodzą w interakcję z Twoją marką.

Podsumowanie

Nowe trendy marketingowe wymuszają postęp w miarę wzrostu oczekiwań związanych z danymi i sztuczną inteligencją. Pracownicy marketingu wciąż zastanawiają się, co mogą, a czego nie mogą zrobić i jak sprawić, żeby ta technologia z nimi współpracowała.

Jednak to, co napędza tę nową erę, jest wciąż takie samo: budowanie silnych relacji, które zapewniają wartość zarówno dla firmy, jak i klienta.

Jeśli zainteresował Cię temat, skontaktuj się z nami!