Marketerzy uznają wdrożenie AI za najważniejszy priorytet, którym muszą się zająć, ale także za największy problem, którym muszą się zająć.
Dla niektórych słowa „nowa era” oznaczają wielkie pomysły i świeże innowacje. Dla innych oznacza to pytania bez odpowiedzi, niezbadane terytorium i nierozwiązane wyzwania. Bez względu na to, w którym obozie się znajdujesz, wszyscy staramy się budować lepsze relacje, które popychają biznes do przodu.
1. Wdrożenie sztucznej inteligencji to główny trend 2024 roku
Istnieje różnica między wdrożeniem AI a udanym wdrożeniem AI. 34% marketerów jest w pełni zadowolonych ze swoich wysiłków na rzecz czerpania korzyści ze sztucznej inteligencji. Jeszcze mniej jest w pełni usatysfakcjonowanych próbami ujednolicenia danych klientów w celu poprawy ich doświadczeń. Te dwa elementy idą ze sobą w parze.
W przeciwieństwie do innych trendów i technologii sztuczna inteligencja nie jest samodzielnym narzędziem. Może ona wpływać na niemal każdy aspekt strategii marketingowej.
Chcesz zbudować lepszą personalizację? Predykcyjna sztuczna inteligencja może prognozować zachowania i trendy klientów, umożliwiając firmom przewidywanie potrzeb i odpowiednio dostosowywanie strategii. Zastanawiasz się, jak szybko tworzyć angażujące treści? Generatywne AI daje możliwość tworzenia różnych treści na dużą skalę w oparciu o analizę danych.
71% marketerów planuje wykorzystać zarówno predykcyjną, jak i generatywną sztuczną inteligencję w ciągu najbliższych 18 miesięcy.
Zespoły marketingowe koncentrują się na tym, aby AI odniosła sukces dzięki odpowiednim danym, ale obawiają się o ich integralność, ochronę i zaufanie klientów w miarę wzrostu popularności.
Jednak nie tylko dane są problematyczne w połączeniu z AI. Co czwarty kierownik zespołu obawia się, że generatywne AI zastąpi ludzkich pracowników. Jednak uwolnienie pełnego potencjału wymaga strategicznego połączenia ludzkiej wiedzy i najnowocześniejszej technologii.
Co wykorzystanie AI oznacza dla marketingu?
Predykcja, segmentacja i generowanie treści to dopiero początek. Nie pozwól jednak, by AI Cię przytłoczył.
Zacznij od małych kroków i skup się na rozwiązaniu konkretnego problemu, który jest zgodny z celami i możliwościami Twojej organizacji. Stopniowo zwiększaj skalę w miarę zdobywania doświadczenia i spostrzeżeń z początkowych wdrożeń. W eksperymentowaniu tkwi siła.
2. Odpowiednie dane umożliwiają nawiązanie prawdziwego kontaktu z klientem
Ponad dwie trzecie (68%) klientów stwierdziło, że postępy w dziedzinie sztucznej inteligencji sprawiają, że firmy muszą być bardziej godne zaufania. A 98% marketerów twierdzi, że odpowiedniej wagi informacje są podstawą. Zespoły marketingowe, które priorytetowo traktują dane, mogą mieć przewagę w erze AI. Informacje wolne od błędów, uprzedzeń lub manipulacji są zgodne z ustalonymi standardami i najlepszymi praktykami w zakresie ich gromadzenia, przechowywania i wykorzystywania.
Dostęp do tych danych buduje lepsze relacje zewnętrzne i wewnętrzne. W wymiarze zewnętrznym pozwala budować lepsze relacje z klientami oraz fundamenty oparte na zaufaniu i spełnionych oczekiwaniach.
Kiedy masz odpowiedni zestaw danych, wiesz, że podejmujesz decyzje w oparciu o dokładne, aktualne informacje. Pozwala to personalizować wiadomości i stawiać klienta na pierwszym miejscu w decyzjach marketingowych, wiedząc, że masz pełny obraz jego podróży i preferencji. Personalizacja jest nie tylko gorącym trendem, jest również wymaganiem.
Marketerzy wykorzystują średnio dziewięć różnych sposobów gromadzenia danych: transakcji, aplikacji mobilnych, rejestracji na stornie internetowej, tworzenie konta i programy lojalnościowe. Wyzwaniem jest wykorzystanie tych danych w praktyce.
Co lepsze dane oznaczają dla marketerów
Informacje są podstawą do tworzenia użytecznych profili klientów, analiz i podejmowania decyzji. Scentralizowane platformy zarządzania danymi, które je agregują i harmonizują z różnych źródeł w czasie rzeczywistym, są o wiele bardziej krytyczne, gdy zespoły marketingowe poruszają się według nowych trendów.
3. Wszyscy stawiają na personalizację
Personalizacja to aktualnie jeden z najważniejszych aspektów w marketingu. Podejście oparte na cyklu życia produktu ewoluuje, ponieważ ponad połowa pracowników marketingu (57%) dąży do dostarczania spersonalizowanych treści klientowi.
W rzeczywistości marketerzy są bardziej skłonni do personalizowania treści dla obecnych klientów, w tym treści związanych ze wsparciem i utrzymaniem. Ale nie zapominają też o swoich potencjalnych konsumentach. Skuteczna personalizacja, choć dla wielu jest jeszcze w toku, wymaga dużego zaangażowania.
Załóżmy, że klient niedawno przeglądał Twoją witrynę. Na podstawie tego otrzymuje on później wiadomość e-mail promującą nowy produkt, a następnie reklamę w mediach społecznościowych prezentującą ten sam produkt. Nagle stworzyłeś połączone i spersonalizowane doświadczenie za pomocą wielu kanałów.
Wyzwaniem związanym z wdrożeniem personalizacji wielokanałowej jest nie tylko możliwość uzyskania dostępu do wiarygodnych danych we wszystkich tych kanałach, ale także konsekwentne korzystanie z nich przez klientów.
Istnieje wyraźna różnica między tym, jak dostosowują się zespoły marketingowe osiągające najwyższe i najniższe wyniki. Marketerzy osiągający słabe wyniki w pełni personalizują tylko trzy kanały, w porównaniu z pięcioma kanałami w przypadku osób osiągających umiarkowane wyniki i sześcioma kanałami w przypadku osób osiągających wysokie wyniki.
Co lepsza personalizacja oznacza dla marketerów
Gdy zespoły marketingowe personalizują w większej liczbie kanałów, dostosowują swoje wiadomości i interakcje do tego, czego chcą klienci.
Tworzy to bardziej spójne doświadczenie dla klientów, wzmacniając relacje z marką i zwiększając prawdopodobieństwo ich dalszego zaangażowania i konwersji.
Sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe może pomóc zautomatyzować analizę danych i segmentację. Pozwala to uzyskać przydatne informacje i zapewnić klientom bardziej dostosowane do ich potrzeb doświadczenie, bez względu na to, gdzie wchodzą w interakcję z Twoją marką.
Podsumowanie
Nowe trendy marketingowe wymuszają postęp w miarę wzrostu oczekiwań związanych z danymi i sztuczną inteligencją. Pracownicy marketingu wciąż zastanawiają się, co mogą, a czego nie mogą zrobić i jak sprawić, żeby ta technologia z nimi współpracowała.
Jednak to, co napędza tę nową erę, jest wciąż takie samo: budowanie silnych relacji, które zapewniają wartość zarówno dla firmy, jak i klienta.
Jeśli zainteresował Cię temat, skontaktuj się z nami!