2019 zbliża się ku końcowi. Jest to dobry moment, żeby przeanalizować, co zmieniło się na rynku Open Source, i w jakim kierunku zmierza branża.
Na naszym portalu zwykle skupiamy się na innowacjach dotyczących SugarCRM. Producent systemu i jego produkt nie funkcjonują jednak w oderwaniu od środowiska zewnętrznego. Myśląc o planach na 2020 (i dalej), warto brać pod uwagę trendy oraz zapotrzebowanie zgłaszane przez klientów. Mało która marka jest w stanie samodzielnie kreować kierunek rozwoju rynku i wyprzedzać zapotrzebowanie wskazując konsumentom, czego im być może brakuje.
Sprawdźmy zatem, co nowego działo się do tej pory i jak na tle tych przekształceń radzi sobie SugarCRM.
SpiceCRM – nowość prosto z Austrii
Nie umknęło naszej uwadze, że na polskim rynku w 2019 pojawił się kolejny mocny gracz, który czerpie ze wzorców wypracowanych przez SugarCRM. Otwarty kod społecznościowej wersji posłużył już wielu producentom na starcie ich projektów. SpiceCRM to system zbudowany na silnym fundamencie popularnego SugarCRM Community Edition i z wykorzystaniem frameworka o nazwie Angular (rozwijanego przez Google). Wygląd aplikacji uatrakcyjnia znany z Salesforce – Lightning Design System. SpiceCRM to nie tylko stabilny, ale również nowoczesny system, który spodoba się zarówno dyrektorowi IT jak i użytkownikom zatrudnionym w dziale sprzedaży.
Firma 20 Reasons z Austrii, która odpowiada za rozwój oprogramowania, podjęła się stworzenia kolejnego rozwiązania klasy CRM, tym razem nastawionego na młode i prężne przedsiębiorstwa działające w modelu B2B. SpiceCRM pozycjonuje się na polskim rynku jako rozwiązanie Open Source, w którym co prawda można dokonać dowolnych zmian, ale które zdecydowanie bardziej opłaca się w modelu subskrybcyjnym. Producent proponuje kwartalne aktualizacje, nieustannie rozwijając w ten sposób core systemu. Dostęp do aplikacji jest możliwy On-Premise lub On-Site, ale to hosting w chmurze producenta (lub partnera wdrożeniowego) zapewnia wygodę pozyskania najnowszych wersjiaplikacji. 21 października ukazał się SpiceCRM 2019.09.01.
SuiteCRM – idzie nowe
Być może nie powinniśmy o tym mówić, bo oficjalnie nikt SuiteCRM 8 jeszcze nie widział… Premierę nowej wersji systemu zapowiedziano na pierwszy kwartał 2020 roku. Oficjalny komunikat, który właśnie się ukazał, mówi jednak wystarczająco dużo na temat kierunku, w którym rozwijać się będzie system, aby wysnuć jednoznaczne wnioski. Z tego względu umieszczamy produkt na naszej liście. Premiera choć odwlekana, jest wystarczająco szumnie zapowiadanym i szeroko komentowanym wydarzeniem, aby zainspirować konkurencję do podjęcia własnych innowacji w zakresie UX w nadchodzących miesiącach. Producent systemu – SalesAgility zapowiada, że użytkowników SuiteCRM czeka miła niespodzianka w postaci całkowicie odświeżonego interfejsu aplikacji. Jednym z głównych założeń nowego UI ma być dostarczenie użytkownikom danych przy pomocy widoku typu kanban. Dodatkowo nowy sposób wizualizacji rekordu połączy widok szczegółowy i widok edycji w jedno. Ulepszony zostanie również widok listy. Kluczowym elementem nowej architektury ma być rozwijany przez Google opensorce’owy framework o nazwie Angular. W efekcie czeka nas dużo przyjemniejsze User Experience, a sama platforma będzie mogła zostać zintegrowana z nowymi, pionierskimi narzędziami.
Wygląd systemu to jedna z najczęściej podejmowanych przez społeczność kwestii, dlatego tak bardzo cieszą wieści na ten temat. Użytkownikom zaczyna przeszkadzać korzystanie z bogato wyposażonych acz nieprzyjaznych w odbiorze systemów. Funkcjonalność to już nie wszystko. Także w SalesAgility nadszedł czas, aby zrezygnować z kompromisów dotyczących wizualnej strony aplikacji. Kolejny rok zapowiada się zatem pod znakiem User Experience.
MintHCM – Open Source to nie tylko CRM
Rynek oprogramowania Open Source to nie tylko rozwiązania klasy CRM. W 2019 natrafiliśmy na ciekawy projekt dotyczący zarządzania kapitałem ludzkim. MintHCM to system do miękkiego HR , który porządkuje procesy w ramach tzw. Employee Journey. Co ciekawe, został oparty na kodzie społecznościowej edycji SugarCRM oraz usprawnieniach wdrożonych przez SuiteCRM. Jak można wyczytać na stronie producenta – MintHCM is CRM reinvented. Producentowi udało się zaczerpnąć co najlepsze z dwóch ugruntowanych na rynku rozwiązań do zarządzania relacjami z klientami i stworzyć system zupełnie innej klasy. Jak się okazuje doświadczenie klienckie w znaczącym stopniu pokrywa się z tym jak firmę mogą postrzegać kandydaci oraz pracownicy. O relacje z nimi należy dbać równie aktywnie.
MintHCM jest darmowy w przypadku wykorzystania własnej infrastruktury serwerowej. Można go pobrać ze strony producenta i używać bez dodatkowych kosztów. Hosting w chmurze producenta, to podobnie jak w przypadku innych otwartych rozwiązań, usługa rozliczana w modelu subskrypcyjnym. Po wsparcie w zakresie dostosowania aplikacji oraz alternatywę dla chmury Mint Cloud – najlepiej zgłosić się do partnera na Polskę.
Sugar Market – Sell – Serve
Nie możemy pominąć zmiany, która zaszła w tym roku w SugarCRM Inc. W sierpniu rozpoczął się zupełnie nowy rozdział w historii firmy oraz jej partnerów. Platforma Sugar obejmuje teraz wszystkie trzy etapy prowadzenia relacji z klientami: marketing, sprzedaż oraz obsługę klienta.
Oprócz systemu CRM, producent oferuje teraz również narzędzie do automatyzacji marketingu (Sugar Market) oraz wsparcia potransakcyjnego (Sugar Serve). Zamiast wytwarzania dodatkowych modułów i „dostawiania” ich do core systemu – SugarCRM Inc. zdecydował się na wydanie dwóch dodatkowych aplikacji. Można je zakupić w pakiecie albo wybrać te, które przydadzą się bardziej. Więcej o tej rewolucyjnej zmianie w artykule „Sugar Market Sell Serve”.
2019 Open Source = UX
Rok 2019 był bardzo owocny dla branży Open Source. Na polskim rynku pojawiło się kilka nowych rozwiązań, m.in. SpiceCRM oraz MintHCM. Nie próżnowali także najwięksi gracze. Zarówno SalesAgility, jak i SugarCRM Inc. poświęcili dużo uwagi innowacjom na rzecz User Experience. Zdecydowanie najwięcej działo się w zakresie rozbudowy platformy Sugar o dwa dodatkowe systemy: Sugar Market oraz Sugar Serve. Na dwa miesiące przed końcem roku zaczynamy zauważać trend, który będzie kształtował aplikacje Open Source w przyszłości. User adoption oraz doświadczenie użytkownika w pracy z systemem doganiają funkcjonalność i stabilność aplikacji jako czynniki motywujące klientów do zakupu nowoczesnego narzędzia. Będziemy się temu przyglądać także w 2020.