Stan rynku systemów CRM 2024. Raport SugarCRM

Stan rynku systemów CRM 2024. Raport SugarCRM

Przez pięć lat może się wiele zmienić. Tym bardziej jeżeli chodzi o technologię. Chyba każdy zdaje sobie sprawę z tego jak potrafi się zmienić całe podejście do konkretnego aspektu po nagłej i rewolucyjnej zmianie. Mogliśmy się o tym przekonać na własnej skórze rok temu, gdy świat zdominował ChatGPT.

Jednak dopiero po czasie zdajemy sobie sprawę z tego jak technologia, a szczególnie tak duże zmiany wpływają na nasze codzienne życie, nie tylko prywatne, ale także zawodowe. W przeciągu pięciu lat tych zmian na pewno zaszło wiele.

Ludzie stojący za SugarCRM postanowili to zbadać, dowiedzieć się jak zmieniło się nie tylko narzędzie, z którego korzysta wiele osób, ale także zwyczaje pracowników, na które wpływa między innymi system CRM.

W tym tekście przybliżę informacje, które zostały przedstawione w raporcie sporządzonym przez SugarCRM.

Jak powstał raport SugarCRM?

W raporcie State of CRM 2024 uwzględniono odpowiedzi ponad 800 specjalistów ds. sprzedaży, marketingu, usług i IT. Odpowiedzi na ankietę różnią się w zależności od konkretnych potrzeb każdego użytkownika, a także branży, wielkości firmy i innych czynników. Mimo to wszyscy mogą się zgodzić, że CRM może i powinien być kluczowym motorem współpracy, połączeń i rozwoju, który sprawia, że biznes odnosi sukcesy i spełnia potrzeby klientów.

60% respondentów twierdzi, że CRM jest ważniejszy dla osiągnięcia celów sprzedażowych i marketingowych niż pięć lat temu.

Metodologia

Aby poznać stan systemów CRM w organizacjach, SugarCRM przeprowadził ankietę wśród globalnych liderów sprzedaży B2B, marketingu, usługi i IT z różnych branż w okresie od 15 maja do 1 lipca 2023 roku. Celem przedstawicieli SugarCRM było uzyskanie wglądu nie tylko w to, jak firmy zmieniły swoje wykorzystanie CRM w ciągu ostatnich pięciu lat – ale także dowiedzieć się, jakie nowe priorytety pojawiają się w nadchodzących miesiącach i latach. Respondenci reprezentują zarówno małe i średnie firmy (54%) jak i duże przedsiębiorstwa (46%), a ankieta zawierała 16 szczegółowych pytań z wieloma opcjami odpowiedzi.

1.     CRM to centrum budowania lepszych relacji z klientami

Im więcej wiesz o swoich potencjalnych klientach, tym łatwiej jest zespołom sprzedaży, marketingu i obsługi współpracować, aby spełnić obietnicę wspaniałych doświadczeń i silnych relacji. Najważniejsze jest to, w jaki sposób koncentrujesz się na potrzebach konsumentów, aby zapewnić świadome solidne interakcje, które poprawiają, jakość obsługi.

Sześciu na dziesięciu ankietowanych twierdzi, że korzystanie z CRM jako centrum obsługi klienta w celu pozyskiwania potencjalnych klientów jest obecnie ich najwyższym priorytetem (a trzech na dziesięciu wskazało to jako główny obszar zmagań). W ciągu najbliższych pięciu lat 45% respondentów stwierdzi, że najważniejszym priorytetem dla maksymalizacji wartości CRM będzie uzyskanie pełnego obrazu wszystkich interakcji z klientami. Pracując w oparciu o informacje, gdzie każdy zainteresowany ma jasny obraz wszystkich działań skierowanych do konsumenta.

raport sugarcrm

Zwróć uwagę na bazę klientów

Jeden na trzech respondentów twierdzi, że najważniejszymi elementami podróży klienta (w ciągu ostatnich pięciu lat) są obsługa konsumenta i tworzenie możliwości sprzedaży. Po tym jak kontrahenci kupią produkty i zyskują światowej klasy obsługę, która może pomóc w pogłębianiu stałego kontaktu z marką. CRM to centrum, które łączy priorytety.

2.     Wykorzystaj CRM, aby opanować Marketing Automation

Każdy sprzedawca powie Ci, jak ważne w jego pracy jest pozyskiwanie wysokiej jakości leadów (i to wielu) oraz osiąganie i utrzymywanie solidnego lejka. Wyniki badania przeprowadzonego przez SugarCRM to potwierdzają. Na pytanie o najważniejsze obszary sprzedaży i marketingu, które CRM pomógł zoptymalizować, trzy pierwsze odpowiedzi dotyczyły widoczności lejka (37%), jakości leadów (35%) i ilości leadów (31%).

Dla przedstawicieli handlowych nie ma nic ważniejszego niż zrozumienie, kim są ich najlepsi potencjalni klienci i co jest potrzebne, aby ich przesunąć w dół lejka do zamknięcia. Scentralizowane, oparte na danych podejście do śledzenia szans tworzy bardziej dynamiczny i produktywny proces sprzedaży. Wzrost przychodów został również wymieniony jako czwarte najważniejsze kryterium optymalizacji. Jest to kolejne przypomnienie, jak ważny jest CRM dla strategicznego dobrobytu organizacji sprzedaży, marketingu i usług.

raport sugarcm

3.     Analityka i AI mają kluczowe znaczenie dla maksymalizacji wartości CRM

Na drugim miejscu po automatyzacji marketingu w badaniu, najważniejszą technologią, którą firmy zintegrowały ze swoim CRM w ciągu ostatnich pięciu lat, jest analityka i raporty z 35% udziałem. Analityka staje się jednym z obszarów uzupełniających CRM, umożliwiając zespołom sprzedaży i marketingu lepsze przewidywanie w oparciu o dane dotyczące intencji, najlepszych możliwości i bardziej inteligentnym docieraniu do klientów i budowaniu relacji.

Firmy nie muszą już polegać na oddzielnych narzędziach do analityki biznesowej (BI), aby komunikować się ze swoim CRM. Teraz wszystko jest wbudowane w platformę CRM, a możliwości analityczne są dostępne na wyciągnięcie ręki, bez konieczności korzystania z usług analityka danych. Zespoły sprzedażowe, które mogą szybko oceniać możliwości w oparciu o informacje, są lepiej przygotowane do utrzymania dobrego pipeline’u.

Sztuczna inteligencja jest również ważną częścią tej historii. Na pytanie o najważniejsze priorytety w zakresie maksymalizacji wartości platformy CRM w ciągu najbliższych pięciu lat, drugą odpowiedzią było wykorzystanie AI, zaraz za „pełnym obrazem interakcji z klientami”. Następna generacja sztucznej inteligencji okazuje się być kluczowym czynnikiem, który napędza spersonalizowane zaangażowanie, tworzenie treści i podejmowanie decyzji bardziej zorientowanych na klienta.

4.     Czas, aby ułatwić korzystanie z CRM

Bez względu na to, ile zainwestujesz w CRM, aby zwiększyć produktywność swoich zespołów sprzedażowych, nigdy nie osiągniesz ogromnych korzyści, jeśli nikt nie kupi Twojej wizji i nie wykorzysta jej w pełni. Dlatego tak ważne jest, aby CRM był łatwy do zainstalowania, konfiguracji i użycia, bardziej dostępny dla codziennych użytkowników. Respondenci zgadzają się z tym stwierdzeniem; najczęściej wymienianymi terminami opisującymi platformę SugarCRM były konfigurowalność (56%) i łatwość obsługi (46%).

Im łatwiej jest dostosować system CRM do potrzeb każdej osoby i opanować aplikację, tym lepszy i szybszy zwrot z inwestycji można zaobserwować. A im bardziej płynnie można połączyć CRM z istniejącymi systemami, tym mniejsze ryzyko i mniej blokad dostrzegą zespoły IT. Łatwość obsługi to najszybsza droga do dynamicznego, powszechnie przyjętego i udanego wdrożenia CRM.

rapotrt sugarcrm

Podsumowanie

Znamienne jest to, że 60% respondentów uważa CRM za ważniejszy w osiąganiu celów sprzedażowych i marketingowych niż pięć lat temu. Jeśli chodzi o pozyskiwanie klientów i utrzymywanie ich lojalności wobec marki, CRM ma coraz większe znaczenie dla kondycji organizacji:

  • Sukces CRM ostatecznie zależy od zdolności do automatyzacji i opanowania podstaw sprzedaży, takich jak kultywowanie potencjalnych klientów, utrzymywanie i pielęgnowanie silnych relacji z klientami.
  • CRM jest katalizatorem lepszego poznania swoich klientów. Jeśli Twój CRM nie może zapewnić Ci prawdziwego, pełnego widoku każdego klienta – i wglądu w to, jak go zaangażować – być może nadszedł czas, aby ponownie przemyśleć swoje podejście i platformę.
  • Bądź wybredny! W końcu CRM musi być łatwy w użyciu, łatwo dostosowujący się do zmieniających się potrzeb biznesowych i wystarczająco dostępny, aby utrzymać koncentrację i energię codziennych użytkowników przez cały cykl sprzedaży.

Pamiętaj, że zachowania i działanie klientów się zmieniają, dlatego należy też obserwować czy Twój system nadąża za tymi zmianami.

Jeżeli chcesz się dowiedzieć więcej na temat SugarCRM, skontaktuj się z nami!