Sugar Professional zniknie z oferty SugarCRM?

Sugar Professional zniknie z oferty SugarCRM?

Czy to koniec edycji Sugar Professional On-Premise?

– opowiada Maciej Jankiewicz, CRM Presales Engineer w eVolpe Consulting Group

Najwięksi producenci oprogramowania decydują się na dystrybucję swoich produktów w opcji SaaS (Software as a Service). Czy to oznacza koniec Sugara w opcji On-Premise? Między innymi o to zapytaliśmy Macieja Jankiewicza z eVolpe Consulting Group – polskiej firmy o statusie SugarCRM Elite Partnera.


Redakcja: Panie Macieju, przejdźmy od razu do rzeczy. Bardzo aktywnie śledzimy wszelkie doniesienia związane ze zmianami w SugarCRM. A takich, jak się Pan doskonale orientuje, w ostatnim czasie nie brakowało. Spotkaliśmy się niedawno z pogłoską o rzekomym wygaszeniu dostępu do oprogramowania poza chmurą producenta. Czy może Pan potwierdzić lub zaprzeczyć jakoby SugarCRM rezygnował z opcji On-Premise?

Maciej Jankiewicz: SugarCRM od dłuższego czasu współpracuje z liderem usług chmurowych – Amazon.com Inc. Swoje oprogramowanie Customer Experience złożone z osobnych aplikacji do automatyzacji marketingu (Sugar Market), sprzedaży (Sugar Sell) oraz obsługi klienta (Sugar Serve) dostarcza przy wykorzystaniu platformy Amazon Web Services (AWS). Nie oznacza to jednak rezygnacji z opcji On-Premise!

R: Czyli klienci zainteresowani opcją hostingu systemu na własnych serwerach mogą się nadal do Was zgłaszać?

M.J.: Jak najbardziej! On-Premise to nadal bardzo popularne rozwiązanie i decydenci SugarCRM doskonale sobie z tego zdają sprawę. Nie sądzę, aby czekał nas całkowity zwrot ku rozwiązaniom chmurowym. Przynajmniej nie w najbliższym czasie.

R: Niemniej Cloud to rzeczywiście bardzo popularny kierunek wśród czołowych dostawców oprogramowania dla biznesu…

M.J.:  Oczywiście. SugarCRM nie jest tutaj wyjątkiem. Jako Elite Partner jesteśmy w eVolpe z nimi w stałym kontakcie i mogę zapewnić, że zdecydowanie odcinają się jednak od plotek o zawężeniu możliwości hostowania flagowego produktu wyłącznie do chmury AWS. Opcja On-Premise na pewno nie znika z oferty SugarCRM i nadal jest dostępna dla naszych klientów. Pewne zmiany się rzeczywiście szykują, ale nie aż tak drastyczne jak Pani sugeruje.

 R: Czyli jednak? W każdej plotce jest jakieś ziarno prawdy?

M.J.: Sytuacja wygląda następująco. Do pewnego momentu istniały trzy różne edycje samego systemu CRM – Sugar Professional, Sugar Enterprise oraz Sugar Ultimate. Wszystkie dostępne w opcji On-Premise albo w chmurze producenta – w zależności od preferencji klienta. Po tym, jak ofertę SugarCRM rozszerzono o aplikacje typu Marketing Automation oraz Customer Service, nastały czasy rozdziału ze względu na dostępność w chmurze lub On-Premise. Sugar Cloud jest dedykowany rozwiązaniu Sugar Market Sell Serve. Na prywatnych serwerach można „postawić” wyłącznie system CRM; aktualnie dostępny w dwóch edycjach: Professional i Enterprise.

Ziarno prawdy, o które Pani pyta, to przeniesienie edycji Professional do chmury producenta. Zmiana wchodzi w życie z dniem 1 września 2020. Oznacza to, że aplikację CRM będzie teraz można pozyskać albo w chmurze albo On-Premise wyłącznie w opcji Sugar Enterprise.

R: Rozumiem. Sugar On-Premise zostaje, ale tylko w jednej wersji. Ale czy klienci, którzy aktualnie korzystają z Sugar Professional nie odczują negatywnych skutków takiej zmiany?

M.J.: Zgodnie z zapewnieniami SugarCRM Inc. nic takiego nie będzie miało miejsca. Klienci, którzy korzystają z edycji Professional mogą się nią dalej bez problemu posługiwać na niezmienionych warunkach. Mają prawo dobierać nowe licencje. Uzyskają też potrzebne wsparcie techniczne. Możliwe będą także upgrade instancji oraz odnowienie subskrypcji. Wszystko nadal w wersji On-Premise. Przeniesienie Professional do chmury dotyczy wyłącznie nowych klientów zainteresowanych tą edycją.

R: Zastanawia mnie jeszcze tylko skąd w ogóle taka zmiana? Czy  dochodziły do Pana sygnały jakoby klienci nie rozumieli rozdziału na edycje On-Premise i chętniej wybierali Enterprise? A jeśli tak, to czy lepiej zrozumieją różnicę pomiędzy Sugar Sell a Sugar Professional in Cloud? Być może jest to po prostu etap przejściowy na drodze do złączenia Sugar Sell i Pro w jedno?

M.J.: Myślę, że może być sporo racji w tym ostatnim stwierdzeniu. Ale na razie nie tak komunikuje to sam producent. W materiałach przygotowanych przez ich zespół przeczytałem, że zmiana wynika z ogólnego przeświadczenia o wyższej jakości usług oferowanych w chmurze. Klienci Sugar Cloud otrzymują natychmiastowy dostęp do najnowszych usprawnień, aktualizacji. W ten sposób prostsze stają się również serwis i wsparcie techniczne. Co jest korzyścią dla obu stron. Sugar Professional nie znika zatem  z oferty, a trafia do worka z produktami dostępnymi w chmurze. Mogę się tylko domyślać, że za jakiś czas usłyszymy o jego wcieleniu do edycji Sell, ale na razie dostępne będą dwie opcje.

R: A do tego czasu przejście z Sugar Pro na Sugar Sell będzie zapewne mile widziane i preferowane przez producenta…

M.J.: Na to wygląda. Aktualni klienci, którzy chcieliby dokonać migracji z Sugar Pro On-Premise do Sugar Pro in Cloud mają taką możliwość. Dodatkowo producent oferuje im również migrację do Sugar Sell lub Sugar Serve bez dodatkowych kosztów licencyjnych. Osobiście odczytuję to jako ewidentną zachętę do wybrania tej drugiej ścieżki współpracy.

R: Serdecznie dziękuję za rozmowę i rozwianie naszych wątpliwości. Myślę, że podobnie jak my będzie Pan z zaciekawieniem obserwował dalsze innowacje od SugarCRM. Wygląda na to, że w kolejnym roku może być ich całkiem sporo. Mogę zapewnić, że będziemy o nich donosić na naszym portalu.

M.J.: Również dziękuję i sądzę, że w temacie Cloud, SugarCRM nie powiedział jeszcze ostatniego słowa. Z zaciekawieniem będę śledził dalsze zmiany. Myślę, że możemy się umówić, że w tej sprawie pozostaniemy w kontakcie.

Masz pytania dotyczące hostingu systemu Sugar?

Napisz do nas na: kontakt@sugarcrm.com.pl